tisdag 25 november 2008

No Logo

Idag var jag i stan och köpte No Logo. På vägen hem passerade jag Andersens bageri. Jag insöp doften av nybakat bröd och slogs av en tanke. Andersens, tänkte jag, där känner jag ju en som jobbar. Jackie hette hon. Jag träffade henne på bushållplatsen, efter konserten med Ahmad Jamal. Hon väntade med en apfelstrudel i knäet.

På bussen slog en kille sig ner. Är det en apfelstrudel? frågade han. Ja, svarade hon. Vi log mot varandra och honom, överseende. Jag känner Bill Murrays son, sa han. Vi gick i samma klass. Han var en bråkmakare, men jag tog honom under mina vingar.

"Jackie..." tänkte jag och steg in. Belysning var varm. I bakgrunden spelades julemusik. Med jämna mellanrum fyllde Jackie min kopp med rykande java. Vi pratade. Hon skrattade åt mina skämt och gav mig en bakelse. "Den här vill jag att du ska smaka" sa hon. Jag tog en tugga; bläddrade litegrann i min bok. Ibland lyfte jag blicken från pappret och vi log mot varann. "Vad tyckte du?" frågade hon, "det är marsipan". "...Mmm", svarade jag, "den var god". "Det visste jag att du skulle tycka" sa hon. Jackie gick och hämtade ännu en kopp. Jag smuttade på kaffet och tänkte en stund. Be om hennes nummer? Bjuda henne på en drink? Fråga när hon slutar sitt skift? Jag drack ur och tog en tur till WC. När jag kom tillbaka till bordet fick jag ännu en kopp. Den här gången utan koffein. Det var en annan servitris som hällt upp. Jackie syntes inte till. Var var hon nånstans? Där ute? Inne i köket? Bytte hon möjligtvis om? Den nya servitrisen log bakom disken. Jag frågade om "Jackie gått?". "...Ja", svarade hon, "hon gick".

6 kommentarer:

Anonym sa...

men vafan, du får hooka upp henne igen! helt underbar prosa max =)

petehaley sa...

ja, du får helt enkelt gå dit igen.

jenny&endre sa...

Instämmer.

Anonym sa...

Verkar ju astrevligt med Jackie. Fråga om hon vill hitta på något. // Theo

Anonym sa...

Jag kan känna att det här med att du bara traskar ut och köper No Logo tio år efter att någon senast gjorde det är något som borde utvecklas.

Max sa...

Läste den aldrig då. Är inte sugen på att läsa den nu. Men den ingår i en kurs jag halkade in på, "globalization and resistance".