torsdag 9 oktober 2008

Ahmad Jamal

Först och främst måste jag erkänna att Idris Muhammad inte var med på koncerten, i motsats till vad jag hade inbillat mig själv och andra. I verkligheten hade Ahmad Jamal med sig en yngre förmåga vid namn James Johnson III på trummor. På bas hade en annan ung kille vid namn James Cammack. Trion var utökad med slagverkaren Manolo Badrena, känd från Weather Reports Heavy Weather, där han bland annat bidrog med skip-låten Rumba Mama.

Det säger sig självt att det var en fet koncert, om än aningen återhållen.

Under första låten höll Manolo Badrena en låg profil. Hans ena hand strök försiktigt över congatrummorna, medan den andra klappade på koklockorna. Så vände sig Ahmad Jamal om och pekade mot honom, och då gick han igång. Han började nu lägga kraft bakom slagen. Uppmuntrad av Ahmad Jamal tog han med ena handen också upp en trumstock och gick in i ett första solo. Mestadels höll sig dock Manolo Badrena på sin kant, men då och då inflikade han ytterligare slagverksolon. Som bäst var koncerten när trion fick fritt spelrum. (Bandet var av någon anledning listad enbart som Ahmad Jamal Trio.) Fokus låg mestadels på melodierna, men ibland drog Ahmad Jamal iväg i hastiga improvisationer, uppbackade av James Cammacks basgångar och James Johnsons bebop-snabba cymbalspel.

Tittade man åt Manolo Badrenas håll kunde man se honom spela tamburin, skaka maracas eller dra handen genom en eller annan vindflöjel. Ibland vevade han en vindsnurra över huvudet eller lät fingrarna stryka över en samling snäckskal han hade hängande vid mikrofonen. Vid ett tillfälle tog han upp en näsflöjt och blåste ett par toner. Vissa läten åstadkom han med munnen. En av märkligaste instrumenten han hade i sitt förråd var minitrumman - knappt synlig från där jag satt - som han då och då höll upp till mikrofonen och slog sina fingrar emot.

Till min stora besvikelse tilläts jag inte att fotografera i lokalen. Åtminstone inte av mannen bredvid mig, som brusade upp när att jag tog den första bilden. "Varför går du inte ut i gången om du vill hålla på och leka runt?" frågade han mig. Här är i alla fall vad som fastnade på plåten:

Inga kommentarer: